Tuesday, August 24, 2010

Kondisi Ketakaktifan

Selesai makan di kedai Pakcik Armat, aku pulang ke rumah. Sampai sahaja di rumah, ku capai kerusi kuning dan terus sahaja aku duduk. Terasa berat sekali. Kaki mula goyah. Mata terasa pedih sekali.

Adakah ini efek dari makanan yang ku makan di kedai Pakcik Armat tadi..??

Apakah kandungan nya sehingga diri menjadi begini..??!!

Mungkihkah diriku terkena 'santau'..??

Ooh tak mungkin..

***

Kedengaran berita jam 8 melalui corong speaker television usang kepunyaan Mr Cheng. Ku duduk kiri, tak kena. Ku duduk kanan, tak kena jugak. Pe yang aku buat, seolah serba tak kena. Sebelum aku merebahkan diri ke lantai simen laman rumah, sempat ku melihat jam di henset. Ia menunjukkan pukul 8.10 malam. suasana malam hening sekali. Kedengaran bunyi unggas dan cengkerik di luar rumah.

Kenapa begini..??!!

Ku dapat rasakan Parotis, Submandibularis dan Sublingualis ku mula memberi efek terhadap diriku. Dingin udara yang melalui salur Trakea yang panjangnya dari Rawan Krikoid Larinks sehingga ke atas tulang Vertebra Toraks ke-5 dan seterusnya membahagi kepada Bronkus Primer kanan dan kiri, terletak anterior terhadap Esofogus dapat kurasakan.

Kutarik nafas panjang, kemudian ku lepaskan perlahan-lahan.

Keadaan diriku masih sama. Tiada perubahan.

Berita jam 8 di tv ku lihat semakin kelam dan sayup kedengaran. Apakah mataku juga menerima efek dari makanan yang ku makan di kedai Pakcik Armat tadi..??

Tak mungkin boleh jadi begini. Belum puas lagi ku menikmati keindahan alam ciptaan Tuhan serta zat-zat nya. Belum sempat lagi untuk ku menyempurnakan urusan yang tertangguh di dunia. Ku ingin terus menikmatinya dan ingin menyelesaikan segala urusan. Aku perlu bertahan.

Penyahtoksikan, metabolisma melanda diriku. Tangan ku semakin berat untuk diangkat. Diriku menjadi semakin lemah tidak bermaya. Ku cuba untuk bangkit, namun gagal.

Sekretin, Pancreozymin serta Gastrin mula merobek isi perut ku.

Aaarrghhh tidak..

Diriku mula memasuki suatu alam yang khayal, terbang tinggi ke awangan tanpa kawalan.

Aku kini sedang berhalusinasi.

Tiada lagi kedengaran berita. Pandangan mata menjadi kelam hitam.

Dan akhirnya aku.....




ZZzzzzZZzzzzzZZzzzzzzzzzz............


*sementara itu, proses percernaan terus berlaku sedang aku berhibernasi.

2 comments:

  1. amboi bhs ko..sakit esofagus ak nk mencerna maksud ayat ko nie.dh tu,terbelit2 pankreas ak nk memaham kan nye..grrr..~

    ReplyDelete