Wednesday, August 4, 2010

Pasar Rabu

Petang Rabu, memang menjadi kelaziman aku ngan budak-budak rumah pergi pasar beli makanan untuk makan malam. Malam-malam nanti dah tak payah nak keluar pergi makan kat kedai.

Pasar nya tak ada la jauh sangat, depan rumah je. Buka pintu rumah, terus nampak pasar, kalau nak oder, jerit je terus kat brader-brader pasar tu. So hari ni, tak ada lagi inspirasi makanan dalam pale otak aku ni nak makan ape.

Tak ape la, jalan je la dulu, tengok ada yang bekenan nanti, beli je terus. Baru setapak dua langkah, aku merasakan suatu fenomena yang pada aku dah lama da berlaku nya, cuma kali ni, fenomena tu semakin berleluasa, bak cendawan tumbuh lepas hujan. Fenomena yang aku maksudkan ialah terdapat ramai orang yang jual buah sekarang ni.

Pandang kiri, buah. Pandang kanan buah. Bez sangat ke agak nya jual buah ni? Untung besar agak nya, bisik hati aku. Aku tengok, macam-macam jenis ada, epal, oren, betik dan macam-macam lagi la.

Tak ada ke buah lain nak jual? Buah kurma ke, buah delima ke, banyak sikit khasiat nya, ini tidak. Pada aku merugikan je. Yang brader-brader burger ni, tak nak ke tukar selera, jual buah pulak? Diorang tak ada modal kot, bisik hati aku lagi.

Hairan, makin hari, makin ramai yang jual buah. Agak nya memang dah trend kot jual buah ni. Mula-mula buka gerai, lama-lama nanti buka kedai lak. Dunia..Dunia..

Aku teruskan langkah mencari makanan tanpa mempedulikan fenomena peniaga buah yang kian berleluasa tersebut. Akhirnya sampai kat satu gerai, aku hentikan langkah.

"Dik, bagi rojak buah satu".

******

No comments:

Post a Comment