Sunday, October 10, 2010

Dendam Orang Minyak - Ep 3

Sebaik sahaja Zafran sampai ke rumah, cepat-cepat dia mencari rakan serumah nya, Ucop. Dicari nya kat dapur. Tak ada. Kat bilik air. Pun tak ada. Last sekali, dibuka pintu bilik Ucop dan terlihat Ucop terbungkang kat katil.

“Woi ucop..! Bangun la ha.”,Zafran cuba mengejutkan ucop sambil tangan nya menggerak-gerak kan badan Ucop.

Namun Ucop masih berkeroh.

Seketika kemudian Ucop bersuara, “Emmmm.. jangan kacau la. Ni katil aku. Katil ko sebelah nu”.

Sambil mengesat air liur basi di pipi nya dan lalu tido semula.

“Wei bangun la. Aku ada masaalah besar ni.”, Zafran bertegas.

Tangan nya makin keras menghayunkan badan Ucop.

“Woi. Gler da ke ko ni Ran”, marah Ucop, namum masih belum bangun.

“Kalau roboh katil aku ni nanti, ko ganti baru. Double decker, king size tau”, tambah nya.

Last sekali, ditarik nya selimut dengan bantal si Ucop oleh zafran. “Hah. Apa ko nak buat sekarang? Nak tido lagi?”, Zafran berdiri sambil tangan nya memegang selimut dan bantal Ucop.

“Ish ko ni..! Kalau tak menyusahkan aku satu hari, tak boleh ke? Tak senang hidup aku duk serumah ngan ko ni”, dengan nada bengang Ucop melenting.

“Oh ko tak nak duduk ngan aku ke? Pergi la cari rumah lain..!”, Zafran menarik muka.

Ucop terfikir sejenak. Memandang kan dia hanya menumpang di rumah zafran dan tak mampu nak sewa rumah sendiri, dia tersengih.

“Heheh aku bergurau je la Ran. Macam budak-budak la ko ni, sikit-sikit merajuk. Kecik hati”, jawab nya sambil bingkas bangun dari tido. Dia duduk di sisi katil dengan muka seposen, tengah mamai lagi.

Zafran duduk di sebelah ucop. “Ei busuk la ko ni”, Zafran mengusik Ucop.

“La nama pun baru bangun tido, memang la, tak kan wangi pulak. Yang ko tu duk dekat-dekat ngan aku ni asal, nak cium ketiak aku ke?”, sambil mengangkat sebelah tangan nya. "Duk jauh sikit, igat aku ni Ina ke", tambahnya.

“Hah ni la masalah aku, pasal Ina tu. Pening pale aku dibuat nya”, Zafran mula buka cerita.

“Nape pulak? Ko break dengan dia ke? Ala apa susah, ramai lagi aweks-aweks kat lua nu. Petik jari je, 10 yang datang taawww”, Ucop berseloroh.

“Eh mane pulak, mane break nya. Bape hari lepas, aku lamar dia untuk jadi isteri aku. Dia bagi tempoh. Lepas tu, baru tadi la dia bagi jawapan”, jelas Zafran.

“Hah habis tu, apa jawapan dari dia” tanya Ucop dengan nada teruja.

“Dia bagi syarat”, jawapan ringkas Zafran.

“Aik..? Nak kahwin pun bersyarat-syarat? Dah macam kisah Puteri Gunung Ledang pulak”, jawapan dari zafran disambut dengan agak pelik oleh Ucop.

“Eh macam ayat aku siang tadi je?”, kata Zafran dalam hati.


***

Zafran masih belum menyatakan syarat yang diminta oleh Zalina kepada Ucop.

"Apa syarat yang dia mintak?", Ucop cuba bertanya. Kelihatan Zafran seperti memikirkan sesuatu. Soalan Ucop tadi seperti tidak dihiraukan nya.

"La ko ni, tadi iya-ya je nak bagitau aku, ni senyap pulak. nak cakap tak ni?", kata Ucop setelah soalan nya tadi tidak dijawab.

"Kejap la, aku tengah pening ni".

"Zalina. Dia cakap, bapak dia nak kan menantu yang pandai tentang agama. Ni solat pun aku tak tau. Tu yang aku pening skang ni", dia menerangkan masalahnnya kepada Ucop.

"Zalina suruh aku belajar solat semua, lepas tu baru la bawak pergi jumpa orang tua dia. Yang menjadi benak dalam pale otak aku skang ni, mane aku nak cari guru agama, ustaz, nak belajar nya, tak kan nak menuntut dengan ko pulak, lagi terpesong aku", tambah Zafran panjang lebar.

Setelah mendengar penjelasan yang panjang lebar dari Zafran, Ucop berfikir seketika, dia pun kelihatan pening-penig lalat memikirkan masalah Zafran. Bbeberapa minit kemudian, Ucop pun buka mulut.

"Aku pun tak tau la Ran. Kita ni kan sama taraf je iman nya. Tentang guru agama tu, aku tak pasti la, tapi aku ada dengar pasal sorang Tok Bomoh ni, pandai la ubat-ubat orang dengar nya. mesti dia tau tentang agama ni serba sedikit kan", Ucop memberi cadangan.

"Hah betul ke Ucop? Kat mana tu? Boleh la bawak aku jumpa dia", Zafran kelihatan gembira mendengar jawapan dan cadangan yang diberikan oleh Ucop itu.

"Aku pun tak tau jugak la, kat Kampung Batu, area Gombak kalau tak silap", jawab Ucop dengan dahi nya berkerut seperti ragu-ragu.

"Wokeh cantek. Esok jugak kita pergi cari tok tu", kata zafran dengan bersemangat nya.

"Tapi sebelum tu, aku nak sambung tido dulu ni. Dah, ko pergi keluar nu", Ucop mengarahkan Zafran keluar.

Zafran berlalu keluar sebelum membuka kesemua lampu dan menutup kipas siling.

"Cilakaaaakkkkk ko Raaaaannnnnnn....!!!"

No comments:

Post a Comment