Thursday, July 15, 2010

Air Mata Mak Leha 3

Pon.. Pon..

Kedengaran bunyi hon kereta dari luar rumah. Sebuah kereta waja silver parking betul-betul depan rumah Pak Alim. Seorang lelaki kelihatan keluar dari kereta dan berlari kecil kearah pintu rumah Pak Alim seperti ingin mengelak hujan yang semakin lebat. Di dalam rumah, Mak Leha masih menangis tersesak-esak. “Mak bawak bersabar yek”, berkali-kali Laila cuba memujuk ibunya itu namum tidak berjaya.

Tokk.. Tokk.. pintu rumah mereka diketuk.

“Laila, ko pergi buka kan pintu, tengok kan sape yang datang. Mak sedih sangat ni”, Mak Leha mengarahkan anaknya untuk membuka pintu. Tangisan nya belum juga reda.
Laila pun bingkas bangun dan berjalan kearah pintu. Dia faham keadaan ibunya ketika itu.

Setelah pintu dibuka, kelihatan seseorang yang sangat dikenali oleh Mak Leha dan Laila masuk ke dalam rumah. Kemudian lelaki itu membuka mulut.

“Hah awak ni. Tak habih-habih dengan Hindustan awak tu. Dah macam orang mati anak da gayanya”, Pak Alim baru sahaja pulang dari kedai.

Mak Leha tersengeh kucing.

"Ngeh..Ngeh..".

Memandangkan hari hujan, Pak Alim meninggalkan moto kapcai nya di kedai Aru. Kebetulan Haji Leman juga berada di kedai Aru ketika itu, lalu di minta nya untuk menghantar pulang ke rumah. Sebelum pulang, mereka sempat pekena kopi di kedai Janda Kiah. Sebab itu lah Pak Alim lewat pulang rumah.

Petang Sabtu adalah saat-saat yang dinanti-nantikan oleh Mak Leha dan Laila. Tepat sahaja jam 2 petang, mereka akan meluru di depan tv. Rancangan yang sangat diminati dan digilai oleh anak beranak 2 orang ni, slot Panggung Sabtu di TV3. Citer Hindustan, kalau tak menangis, memang tak sah.

No comments:

Post a Comment